سلام ، به سایت خدمات زیبایی خودرو شیکرپ خوش آمدید

صافکاری PDR چه محاسنی را به همراه دارد؟

صافکاری PDR چه محاسنی را به همراه دارد؟

صافکاری PDR بسیاری از قُری ها و تو رفتگی ها ی بدنه خودرو را بدون نیاز به رنگ شدگی میسر می کند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و رویکرد آن بر بشر، پدیده صافکاری نوین خودرو یعنی پی دی آر (PDR) وارد این عرصه شده است. در این روش تا حد امکان خودرو اصطلاحاً بی رنگ در می آید. بی رنگ در آمدن خودرو منوط به این است که در ضربات، رنگ خودرو دچار آسیب نشود. مثلاً در فرورفتگی های سطحی و ناشی از تصادفات سبک، برخورد تگرگ، سنگ و … روش صافکاری PDR بسیار موثر خواهد بود.

صافکاری PDR یک روش کاملا علمی می باشد که از آن برای بر طرف کردن تو رفتگی ها بدون ریزش رنگ استفاده می شود با این روش صافکاری خودرو حتی متخصصین خودرو هم نمی توانند متوجه تصادف یا آسیب دیدگی خودرو شما بشوند و دیگر شما نگرانی افت قیمت خودروی خود بعد از تصادف یا آسیب را نخواهید داشت.

صافکاری PDR چگونه انجام می شود؟

میله‌های کاربردی در این نوع صافکاری به نام چوموک یا اهرم صافکاری نیز شناخته می‌شود که دارای استحکام فراوانی بوده و از جنس فولاد با آلیاژ های متفاوت هستند صافکار می توانند به وسیله این روش فرورفتگی‌های روی بدنه را بدون استفاده از چکش و ضربات مکرر، رفع کند اگر بتوان به ناحیه پشت فرورفتگی‌ها دسترسی پیدا کرد، بهتر می‌توان ناحیه آسیب دیده را بدون رنگ ترمیم نمود. قسمت سر این میله‌ها زاویه‌دار است و این امکان را به صافکار می‌دهد که با چرخش دست خود فرورفتگی بوجود آمده را ترمیم کند.

روش PDR بر خلاف صافکاری سنتی، به این دلیل که در کل فرآیند هیچ ضربه‌ای به بدنه وارد نمی‌شود، به هیچ عنوان رنگ بدنه دچار ترک نشده و رنگ قسمتی که بر روی آن صافکاری انجام می‌شود، آسیب نمی‌بیند در نتیجه نیازی به رنگ آمیزی نخواهد بود که این خود باعث جلوگیری از افت قیمت خواهد شد.

صافکاری PDR

صافکاری PDR شامل چه ابزارآلاتی است؟

این میله ها ناهمواری های زیرین خودرو را به خوبی برطرف کرده و مانع از موج آن ها می شوند. میله های پی دی آر در چندین مدل با کارایی در قسمت های مختلف خودرو موجود هستند. پکیج کامل ابزار صفکاری PDR شامل میله‌های مختلف در شکل و طول متفاوت، ابزارهای سیمی، قلاب‌ها، ابزارهای شیشه، میله‌های صاف، اهرمی، چرخشی، دم ماهی، دسته‌های دایره‌ای یا قلابی و موم‌های کشنده است.

کاربرد چند مورد از مهمترین ابزارهای PDR

میله چرخشی

از این نوع میله های PDR زمانی می توان استفاده کرد که میله توانایی چرخش را داشته باشد و یا همچنین بتوان میله را بالا و پایین کرد و به جهات مختلف چرخاند.

میله اهرمی

همانگونه که از نامشان پیداست عکس العمل یا کارکرد این نوع میله PDR به صورت اهرمی می باشداز این میله ها می توان برای قسمت هایی مانند سقف و کاپوت و قسمت های جدا شده می توان به صورت اهرمی استفاده کرد

میله دم ماهی

در صافکاری PDR از این نوع میله های برای قسمت های استفاده می شود که فضا برای کار کم است و صافکار نمی تواند از میله های دیگر استفاده کند. هرکدام از این میله ها دارای قیمت های متفاوتی می باشند و همانطور که گفتیم کاربرد های آنها نیز متفاوت است.

هزینه صافکاری اتومبیل به روش PDR بستگی به عمق سطح آسیب دیده دارد و اینکه آن قسمت از بدنه دارای چه ضخامت رنگی است و تحمل فشار را دارد یا رنگ خودرو به اصطلاح ترک می خورد.

صافکاری به روش پی دی آر به چه شکلی صورت می پذیرد؟

در این روش صافکار  سطح داخلی قطعه را حرارت داده و پس از گرم شدن با استفاده از میله های PDR  اقدام به برطرف کردن ناهمواری ها و تسطیح قطعه می نماید. بهره‌گیری از میله‌های PDR یک امر تخصصی به حساب می‌رود و بهتر است توسط افراد متخصص و با تجربه استفاده شود؛ زیرا در صورتی که اصول و استانداردهای کار در زمان استفاده از این میله‌ها رعایت نشود، ممکن است فرم و شکل پیکره خودرو آسیب جدی وارد شود.

 به دلیل باریک بودن قطر این ابزارها، به راحتی به پست کاپوت، دوبل در و گلگیر و امثالهم می توان نفوذ کرده و با گرم کردن عملیات مورد نظر را انجام داد. البته تعمیرکاران حرفه ای بدون نیاز به گرم کردن سطح قطعه، می توانند منشأ این تغییر حالات را کشف و با اعمال نیرویی برابر با همان اندازه که موجب فرورفتگی شده در خلاف جهت آن، موجب برگشت بدنه به حالت اول شوند در آخر برای ایجاد سطح صیقلی و درخشندگی بیشتر خودرو از خدمات صفر شویی خودرو یا پولیش و واکس و یا حتی از خدمات سرامیک خودرو استفاده می کنند.

مزایای صافکاری PDR

این روش صافکاری در مقایسه با روش های سنتی، دارای مزیت های بسیاری است. در این روش به دلیل حذف چکش کاری، رنگ خودرو ضعیف نمی شود و احتمال ریزش آن تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد که همین مسئله تا حد بسیار زیادی از افت قیمت خودرو جلوگیری می کندَ، این ویژگی می تواند برای افرادی که خودرو های لوکس دارند یکی از مهم ترین مزیت های به شمار می آید.

 از طرفی بحث بسیار مهم و حساس در صافکاری، جلوگیری از موج افتادن در بدنه و ضعیف شدن آن است. در روش صافکاری بی رنگ، با استفاده از میله های طراحی شده، از داخل ورق به سمت بیرون به صورت بسیار ریزی و نقطه ای اصلاح و ترمیم صورت می گیرد و در نهایت توسط مداد های خاص، عمل فرم دهی قالب بدنه از سمت بیرون انجام می شود.

در روش صافکاری مدرن PDR، جهت ارائه بهترین کیفیت خدمات ترمیم بدنه خودرو، حتی در قسمت های دوبل و فاقد دسترسی، ابزار هایی طراحی شده اند که بدون نیاز به ایجاد برش، عمل صافکاری انجام شود.

معایب صافکاری بدون رنگ

صافکاری بدون رنگ همان گونه که مزایایی دارد، معایبی هم می‌تواند داشته باشد و نباید همیشه از روش برای ترمیم قطعات و نواحی آسیب دیده استفاده کرد. در بسیاری از مواقع صافکاری بدون رنگ نیاز به استفاده از لیسه به میزان زیاد است که این موضوع می‌تواند باعث ایجاد ناهمواری‌های مختلف بر روی بدنه خودرو شود. در برخی از مواقع نیز صافکار باید از مقدار زیادی پولیش استفاده کند، که این موضوع می‌تواند به رنگ خودرو شما آسیب وارد کند و باعث کدری و رنگ‌پریدگی ناحیه آسیب دیده شود.

از معایب یا سختی‌ های دیگر این روش می‌توان به این مورد اشاره کرد که: بسیاری از قطعه‌های خودرو باید باز شوند. بسته به محل آسیب دیده این بخش‌ها می‌توانند، سپر، چراغ، لاستیک و … باشند. در ضمن از این روش نمی‌توان برای فرورفتگی‌های خیلی بزرگ استفاده کرد.

نکته: میزان ضخامت لایه رنگ برای تعیین صافکاری بدون رنگ و صافکاری رنگ بسیار تعیین کننده است هر چقدر کیفیت و قطر لایه‌های رنگی که بدنه را پوشش داده‌اند بیشتر و بالاتر باشد، می توان انتظار داشت صافکاری بدون رنگ انجام شود.

نکاتی که زمان صافکاری pdr باید مد نظر قرار گیرد عبارتند از:

هنگام استفاده و بکارگیری روش PDR رنگ بدنه خودرو بهتر است کاملا ثابت و یا به اصطلاح خشک باشد، به همین دلیل زمانی که  بدنه خودرو بتازگی رنگ یا پولیش خورده باشد، استفاده و به کار گیری از میله‌ های PDR مجاز نیست.

هنگام  بکارگیری میله‌های PDR در متد صافکاری بدون رنگ  اطمینان از سرد بودن اسکلت خودرو امر مهمی میباشد. این را هم بهتر است بدانید که همیشه استفاده از یک روش صافکاری موثرنمیباشد و گاهی نیاز به چکش کاریهای مکرر در کنار استفاده از میله‌ها نیز می‌باشد.

بعد از اتمام کار با روش PDR باید بدنه خودرو را در زیر نور سفید قرار داده شود که اگر فرو رفتگی و پستی و بلندی باقی مانده یا شکل گرفته مشخص شود. چون که استفاده و کار با ابزارهای PDR خود باعث شکل گرفتن تغییراتی با طول موج کوتاه خواهد شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.